EHBO-koffer voor verliezen: 12 tips

Hoe kan je goed voor jezelf zorgen in tijden van verlies?

Bij een verlies zoals bijv. een verlies van een dierbare, verlies van gezondheid, verlies van een relatie of werk moeten je lichaam en geest heel hard werken. Het is belangrijk om te rouwen en door de pijn heen te gaan. Hoe moeilijk het ook is, anders komt het op een ander moment terug. Het is natuurlijk jouw keuze wanneer je dit aangaat en wanneer je dit kunt.

Anderzijds is het goed om je lichaam en geest even rust te geven. Om je afleiding en ontspanning te nemen om je rouwproces te kunnen behappen. Wat geeft jouw ontspanning? Waar haal je jouw energie uit?  Wat maakt jouw hoofd even leeg en hoef je nergens aan te denken?

12 Tips voor zelfzorg

  1. Een goede ademhaling is van belang voor je vitaliteit. Wanneer je in rouw bent heb je weinig energie en ben je vaak moe. Je leeft veel in je hoofd. Bij stress en verdriet is je ademhaling vrij hoog (vanaf de borst naar hoofd) Je geeft je de hersenen nog meer zuurstof zodat je nog meer stress ervaart. Bij een buikademhaling geef je heel je lichaam zuurstof, het ontspant en je raakt je afvalstoffen beter kwijt.
  2. Deel jouw verhaal bij mensen waar je jezelf kan zijn en veilig voelt. Met het delen voel je vaak verlichting en het kan je helpen om meer grip krijgen op de situatie. Daarnaast weten je dierbaren wat er in je leeft en kunnen ze je beter helpen en steunen en voelen zich nuttig.
  3. Vraag om hulp als je het even zelf niet kunt en weinig energie hebt, je omgeving wil graag iets voor je kunnen doen en betekenen.
  4. Wandelen: als je 30 minuten wandelt verandert je stemming. Je bent meer geaard, voelt je voeten meer op de grond en je bent meer uit je hoofd. Wandelen per dag kan 36% depressieve symptomen verlagen
  5. Met 20 minuten sporten maakt je lichaam endorfine aan (het geluk hormoon)
  6. Massages zorgen voor lichamelijk contact: wederom een prikkel die ervoor zorgt dat je endorfine aanmaakt
  7. Compassie hebben met jezelf. Lief zijn voor jezelf en begrip hebben in welke situatie je jezelf bevindt. Geef jezelf de tijd en de ruimte om te leren omgaan met je verlies.
  8. Begrenzen: aangeven waar je grenzen zijn. Je bent de enige die kan aangeven wanneer het teveel is. Niemand weet wat er bij jou van binnen gebeurt. Als je bijvoorbeeld een goede dag hebt en iemand vraagt hoe het met je gaat, dat je ook mag zeggen: vandaag gaat het goed met me en heb ik geen zin om over mijn verdriet te praten. Of bijvoorbeeld als je kanker hebt gehad en je nog midden in het rouwproces bent, dat je ook mag aangeven dat je voor bepaalde activiteiten nog niet open staat. Vaak is jouw omgeving al verder dan jijzelf. Ik hoor regelmatig van mijn cliënten die kanker hebben gehad, dat de partners al veel verder zijn en al plannen aan het maken zijn voor de toekomst. Tijdens het traject van behandelingen ben je vaak alleen bezig met overleven en daarna begint je rouwproces. Neem je eigen tempo hierin en ben trouw aan jezelf.
  9. Eigen ervaringen. Kijk eens hoe je voorheen met verliezen bent omgegaan. Wat heeft geholpen en wat niet? Het kunnen eyeopeners zijn voor je. Je kunt sowieso groeien in hoe om te gaan met verliezen
  10. Grip op stress: hoe kan ik bijvoorbeeld beter met stress omgaan als voor mijn verlies? Je kan bijvoorbeeld jouw piekermomenten 20 minuten per dag toelaten en de rest van de dag laat je dit niet toe.
  11. Lezen is stress verlagend, 6 minuten is al genoeg om te ontspannen
  12. Een dagboek bijhouden. Het kan helpen om het van je af te schrijven en verduidelijking te krijgen. Het kan je helpen om door je rouwproces te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s